Sådan vander du dine celler og fornyer din saftighed!

Vi ved godt at vi skal huske at drikke ca. 2 liter vand om dagen. Men der er mere i det med væske og vand, end man lige tænker over. Og det har bl.a. stor betydning for vores risiko for at skabe inflammation i kroppen. Den kliniske definition på inflammation er i sidste ende et af tab af brændstofproduktion på mitokondrieniveauet inden i cellen. Du bliver faktisk dehydreret, hvis du ikke får ilt og hydrogen i form af vand ind i cellen, og så mister dine mitokondrier, dem der laver energi til dig, evnen til at kunne bruge al den energi, de laver bla. til cellulær reparation og vedligehold i kroppen som helhed. Så derfor skal du huske at få ”vandet” din krop på “den grundige måde” – altså på celleplan, hvis du vil bevare din sundhed og vitalitet. Ca. to tredjedele af din krop består af vand, og det meste af det vand – omkring 66 til 70 procent – ligger inden for i dine celler og i lymfesystemet. Men med alderen har kroppen desværre en tendens til at miste sin evne til at få vand fra det ekstracellulære miljø dvs. uden for cellerne, til indersiden af dine celler. Det spiller dermed en vigtig rolle for, hvor hurtigt vi bliver trætte, ældes og bliver syge. Årsagen er, at vand er en uhyre vigtig mekanisme, hvormed vi fjerner toksiner og skadelige oxidanter fra kroppen.

Din tarm er faktisk også en vigtig del af væske cyklussen. Spørgsmålet er dog, hvordan vi mest effektivt får vand fra tarmforingen ind i blodbanen og endnu vigtigere helt ind i cellerne? For det er nemlig ikke så enkelt, når vi taler om hydrering. Vi kan ikke bare drikke en masse vand hele dagen, det vil vi bare tisse ud. Så det, at du tisser helt lysegult eller klart siger ikke noget om, hvorvidt du også har fået cellerne hydreret. Det er to forskellige ting. Den typiske anbefaling for at sikre god væskebalance er at drikke vand, indtil din urin er lysegul. Desværre er det en forenklet tankegang, idet intracellulær hydrering er nøglen til sundhed.

En god tommelfingerregel for vandindtag er ca. 2 liter om dagen hvis du vejer ca. 75 kilo, det vil sige, hvis du er gennemsnitlig i størrelse, men du skal drikke efter størrelse så det kommer an på din vægt. Men cellulær hydrering handler altså som sagt om mere end blot behovet for vand. Når vi taler om cellulær hydrering, handler det nemlig ikke kun om at drikke mere vand, fordi du sandsynligvis bare vil tisse det ekstra vand ud sammen med en masse mineraler/elektrolytter, hvis du ikke har en tilstrækkelig høj elektrisk ladning, der kan hjælpe med at få vandet ind i cellen. For faktisk at forbedre den elektriske ladning på tværs af dine membraner anbefaler jeg derfor, at du tager lidt flydende elektrolytter i form af flydende spormineraler i dit vand. Det hjælper med at skifte det elektriske potentiale i dine mitokondrier og øger den elektriske ladning, hvilket gør det muligt for mere vand at komme ind i cellerne. Du kan købe flydende elektrolytter/mineraler i helsekostbutikker eller evt. tilsætte dit vand en lille knivspids havsalt eller Himalaya salt.

En række miljøproblemer kan dog forstyrre processen og beskadige dine membraner bl.a. i hjernen, tarmen og nyrerne. Det er særligt pesticider og andre kemikalier, EMF elektromagnetiske felter, alkohol og mange lægemidler, som kan lave huller i membranerne. I en dehydreret tilstand begynder du så at akkumulerende toksiner på grund af mangel på elektrisk energi flow i kroppen. Når vi så tilføjer eksponering for mobiltelefoner, Ipad, Wi-Fi-routere og andre trådløse teknologier, der udsender store mængder elektrisk resonans, bliver dine allerede frakoblede celler udsat for resonans med den forkerte/skadelige frekvens og det bliver kun endnu mere graverende når vi desværre om lidt får 5G rullet ud i Danmark. To vigtige foranstaltninger, du kan gøre, er dog at passe på dine makromembraner og reducere EMF-eksponering dvs. din strålings belastning fra elektronik. Det er derfor vigtigt at drikke elektrolytrigt vand, da det også hjælper med at genopbygge de elektriske ladninger. Du tilsætter simpelthen lidt dråber, hver gang du tager et glas vand. En anden vigtig komponent er fibre. Fibre er en af de vigtigste mekanismer, hvormed din krop håndterer vand. Fibre får du lettest fra frugter og grøntsager, som desuden også indeholder andre værdifulde mikronæringsstoffer, herunder silica, som ikke kun gavner din tarmflora, men også hjælper med at forbedre væsken i dine celler og renser kroppen for tungmetaller. Et urtetilskud, der giver høje mængder plantebaseret silica er padderokke. Undgå mineralsk silica, da det faktisk fremmer oxidation og er meget dehydrerende! Spirulina kan også bruges, men går uden om fuldkorn pga det høje lektin indhold – naturlig plantegift – det med lektinerne skal jeg nok skrive meget mere om snart – Indtil da skål i gåsevin med et nip salt!