Velkommen til Vitalzone

Priser Åbningstider

Blog

Fulvinsyre – Superhelten indenfor antioxidanter

Hvad er fulvinsyre?

Fulvinsyre bliver udvundet fra jorden og er et tykt, mørkebrunt eller sort organisk materiale, der dannes i jordbund, sedimenter eller vandmiljøer, når plante- og dyrematerialer nedbrydes til de mest basale kemiske elementer. Dette lag gør jorden mere frugtbar og tillader også luft og vand at bevæge sig let gennem jorden, så ilt kan nå planternes rødder.

Du har måske ikke hørt ret meget om fulvinsyre i de almindelige medier, men for at sige det meget enkelt … livet som vi kender, det ville ikke eksistere uden det!

Det er derfor meget vigtigt for en sund krop, fordi det gør at de næringsstoffer i de fødevarer, vi spiser (såsom vitaminer og mineraler mv.) mere tilgængelige for vores krops celler. Det er meget “biotilgængeligt.” Med andre ord absorberes den let i vores blod, når vi indtager det. Faktisk er mineralabsorption uden forudgående chelation (en type binding af ioner og molekyler til metalioner) af fulvinsyre meget mindre effektiv.

Endelig er fulvinsyre på grund af dets meget lave molekylvægt også i stand til let at passere gennem de beskyttende membraner i vores krops celler og dermed komme rundt i hele kroppen. Samtidig medbringer det næringsstoffer såsom mineraler og vitaminer i de rigtige mængder, mens det holder giftstoffer ude. Faktisk er det i stand til at transportere over 60 gange sin egen vægt i vitaminer og mineraler ind i cellerne! Sammen med forbedret næringsstoftransport er fulvinsyres fantastiske helbredelses potentiale også relateret til dets evne til at:

  • Opløse og fjerne akkumulerede giftige, forurenende stoffer fra kroppen
  • Virke som en kraftig antioxidant, der inaktiverer skadelige frie radikaler
  • Forøge kroppens samlede “redoxpotentiale”
  • Forbedrer enzymaktivitet, herunder alkaliske fosfataser (bidrage til nedbrydning af proteiner), transaminaser (der er nødvendige for at producere proteiner) og invertase (der nedbryder sukker til glukose og fruktose)

Mange af de kemikalier, der er naturligt forekommende i fulvinsyre, er vigtige næringsstoffer for planter, bakterier og andre organismer, der lever i jorden. Jord, der indeholder fulvinsyre, er bedre i stand til at bevare fugt. Det forbedrer også jordstrukturen og gør det muligt for planter med lethed at optage vigtige næringsstoffer, som de har brug for. Og som vi derefter kan spise.

Fulvinsyre er en super antioxidant. Når den møder fri radikaler, leverer det en lige og modsat ladning for at neutralisere dem, dermed virker den som en sundheds beskyttende antioxidant. Ved at være en elektrondonor og en elektron accepter baseret på cellens krav, beskytter fulvinsyre vores krops celler og deres indre strukturer mod skadelig oxidation fra miljøgifte og forurenende stoffer – og er derfor en afgørende faktor i forebyggelsen af infektioner og sygdomme.

I naturen gør fulvinsyre som sagt mineraler og metaller lettere absorberbare gennem planterøddernes cellevægge. Mineraler (som jern), der normalt ikke er så mobilt, transporteres let gennem plantestrukturer takket være fulvinsyre. Fulvinsyre opløser og transporterer også vitaminer, coenzymer, hormoner og antibiotika, der findes naturligt i jorden. Fulvinsyre er derfor også en kraftig detoxer. Den er afgørende for binding til forurenende stoffer som pesticider og ukrudtsmidlers nedbrydning, som den assisterer ud af kroppen.

De mange sundhedsmæssige fordele ved fulvinsyre-tilskud omfatter:

  • Fjernelse af skadelige toksiner og frie radikaler fra kroppen
  • Neutralisering af stråling og elimination eller reduktion af dets skadelige virkninger på kroppen
  • Muliggør hurtigere og mere effektiv absorption af næringsstoffer, herunder vitaminer og mineraler i kroppen
  • Styrkelse og hjælp til immunforsvaret
  • Øget energi og stofskifte, der fører til højere aktivitetsniveauer, vægttab og en generel følelse af sundhed og velvære
  • Vedligeholdelse af gode næringsniveauer i kroppens celler
  • Forbedring af hukommelse og fokus
  • Muliggør mere afslappende søvn og en reduktion af stressniveauer
  • Sænkning af gigtsymptomer som smerte og hævelse
  • Forbedret blodcirkulation og sænkning af blodtrykket
  • Muliggør en bedre hormon- og elektrolytbalance
  • Vedligeholder sundt hår, hud og negle

Kan du tage et fulvinsyre tilskud?

Det er ikke muligt at få tilskud i Danmark i øjeblikket(2018) – men det kommer snart, vil jeg tro, indtil da kan du spise økologisk og helst biodynamisk, idet jorden som disse grøntsager er blevet dyrket i rummer massere af sund fulvinsyre. Det er desværre en trist kendsgerning, at de fleste af nutidens masseproducerede frugter og grøntsager ikke indeholder nok fulvinsyre til at kunne sikre fuldstændig absorption af de mange vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, de indeholder. Ikke alene det, de indeholder allerede meget lave niveauer af de vigtigste næringsstoffer, fordi de jordarter, de er blevet dyrket i, er blevet udpint pga konventinel og skødesløs jordforvaltningspraksis.

Og husk også at intet supplement/kosttilskud kan erstatte en afbalanceret, nærende kost, ordentlig motion og sunde livsstilsvalg.

Af Marie Louise Theill, Vitalzone.dk

Fucoidan er den nye superfood – du formentlig ikke kender – endnu!

 

De gamle kinesere var efter min mening ganske kloge, og de mente bla., at man kunne forblive sund og rask, hvis man spiste, hvad de kaldte ’brune snørebånd fra havet’.

Disse snørebånd er selvfølgelig – tang – og herunder især stoffet i tang, som gør underværker for kroppen, det hedder Fucoidan. Det er et bioaktivt stof, et sukkerstof/ polysaccharid, som findes i brunalger. Der er målt helt op til 22% fucoidan i blæretang, og særligt vores nordiske og danske arter som buletang, blæretang og savtang har massere af fucoidan. Vi har derfor her til lands gode muligheder for at få adgang til dette super sunde stof, idet vi i høj grad kan høste algerne og derved udnytte fucoidans sundhedsmæssige potentialer som en del af vores daglige kost. Det indeholder både A, B, C, E, og K-vitaminer kobber, zink, manganese, magnesium og selen. Og selvom de færreste af os spiser nok store terapeutiske doser af tang, har lidt også ret.

Fucoidan er som sagt fyldt med gavnlige effekter, som forkere nu undersøger med henblik på at undgå en række sygdomme. Eksempelvis menes fucoidan at kunne have en vis kræftforebyggende effekt. Fucoidan menes desuden at kunne:

  • Modvirke dannelsen af mavesår ved at undertrykke bakterien Heliobacter Pylorii (der forårsager mavesår)
  • Hæmmer angiogenese – den process hvor cancerceller danner deres eget netværk af blodforsyning.
  • Beskytte mod stråling
  • Gavne ved fordøjelseproblemer – fucoidan hjælper med at kontrollere vævsskade som ofte ses ved irritabel tyktarm fx
  • Forbedre energiniveauet
  • Styrke immunforsvaret ved at styrke T-lymfocytterne
  • Beskytte tarmen mod ødelæggende bakterier og svampe
  • Have blodfortyndende effekt og bør ikke tages fx ved overaktiv skjoldbruskkirtel (spørg derfor altid lægen hvis du tager medicin og kosttilskud samtidig)
  • Fremme apoptose celledød og dermed hæmme cancer

Japanske forskere undersøger, om fucoidan kan have en effekt i forhold til flere former for cancer, herunder særligt brystkræft. For når fucoidan i in vitro (i petriskåle) forsøg tilsættes cancerceller, så dør cancercellerne i løbet af 72 timer. Processen er kendt som apoptose, programmeret celledød.

Tang anses generelt for at være en sund fødevare, og jeg vil tillade mig at kalde den det ’nye sorte’ indenfor superfood kategorien. Tang er desuden rig på jod og en række andre gavnlige mikronæringsstoffer, så hvis du har højt jodindtag i forvejen så vær forsigtig. Men ellers vil det være sundt at inddrage tang i din daglige kost, men vælg den økologisk dyrkede tang, idet tang også optager affaldsstoffer fra verdenshavene, gerne fra Danmark – jeg køber min fra https://www.organicseaweed.dk/om-os/. Jeg får intet for denne lille reklame, men jeg mener, at de laver en super kvalitet og et produkt, der fortjener at blive promoveret. Den økologiske tang dyrkes i kontrollerede miljøer og er således fri for uønsket kemi. Vælg også gerne brunalgerne, som eksempelvis blæretang, buletang og savtang, som er lette at få fat i også økologisk.

 

Du kan fx spise det på følgende måder:

  1. Spis det som krydderi til alt med æg og fisk
  2. Blend det I supper og fars
  3. Brug det I en olie-eddike dressing I små mængder
  4. Spis det som tang chips – de er sundere end kartoffelchips
  5. Spis sushi ruller med tang

 

Kilder:

1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25232957

2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22510492

3 June 2012, “International Journal of Biological Macromolecules”

4 Published in the 2011 issue of “Marine Drugs”

Af Marie Louise Theill, Vitalzone.dk

 

 

Har du glutenhjerne?

Gluten blokerer for blodforsyningen til den hjernens præfrontale cortex

Så langt tilbage som i 1954 begyndte rapporterne om sammenhængen mellem skizofreni og en glutenrig diæt at optræde i den medicinske litteratur. Forklaringen på denne interessante forbindelse har været fokuseret på forstyrrelsen af ​​tarm-hjerneaksen og tilstedeværelsen af hvede i en bred vifte af farmakologisk aktive og for det meste opioid receptormodulerende polypeptider med glutathion nedbrydende egenskaber. En ny og muligvis mere foruroligende forklaring er dukket op: hvedekonsumtionen hindrer også blodstrømmen til hjernen.

En casestudiet fra 1997, der blev offentliggjort i Journal of Internal Medicine, der involverede en 33-årig patient med en eksisterende diagnose på “skizofren” lidelse, der først kom til lægehjælp på grund af alvorlig diarré og vægttab (klassiske symptomer på gluten intolerance), fastslog hjernescanningsteknologien, at cerebral hypoperfusion (nedsat blodgennemstrømning til hjernen) forekom inden for patientens frontale cortex. En glutenfri diæt resulterede ikke kun i normalisering af tarmskader og autoantistoffer, men det at blodgennemstrømning til frontal cortex blev bedre og en opløsning af skizofrene symptomer. Derefter blev der i 2004 foretaget en opfølgnings undersøgelse for at verificere, om 1997-casestudiet kun var en fejl eller måske en udbredt virkning af ubehandlet cøliaki. Forsøget blev udgivet i American Journal of Medicine med forskere fra Institut for Intern Medicin, Katolsk Universitet Rom i Italien. I det sammenlignede man 15 ubehandlede cøliaki patienter uden neurologiske eller psykiatriske lidelser bortset fra angst eller depression, med 15 cøliaki patienter, der var på en glutenfri kost i næsten 1 år og 24 raske frivillige af samme køn og alder. Alle emner gennemgik computertomografisk undersøgelse af cerebral single photon emission.
Hypoperfusion betyder simpelthen nedsat blodgennemstrømning gennem et organ. Uanset om det er et indre organ som nyrerne, en muskel eller hjernen, vil oganet opleve lavere tilgængelighed af ilt (hypoxi) og næringsstoffer og vil derfor fungere på et ikke optimalt niveau. Cerebral hypoperfusion er altså nedsat blodgennemstrømning til hjernen – et organ med ekstremt høje energibehov, og som hele vores bevidsthed afhænger af.
Lægen og forskeren Dr. David Perlmutter, forfatter til bogen: Grain Brain, har med en vis succes introduceret konceptet til verden, om at korn har en negativ indflydelse på hjernens sundhed. Vi ved, at kulhydrat indholdet i korn alene bidrager til at forstyrre insulinmedieret glucosehomeostase inden for neuroner, hvilket i sidste ende bidrager til deres ikke optimale funktion og i nogle tilfælde nedbrydes, men opdagelsen om, at hvede især har blodgennemstrømnings hæmmende egenskaber til den frontale cortex i hjernen, har vidtgående konsekvenser. For eksempel er det kendt, at denne del af hjernen rummer de “udøvende funktioner” i hjernen, herunder: Anerkendelse af fremtidige konsekvenser som følge af aktuelle handlinger Valget mellem ‘gode’ og ‘dårlige’ handlinger. Overstyring og undertrykkelse af socialt uacceptable svar. Denne del af hjernen står også for at rumme de længerevarende minder, som ikke er opgavebaserede. Ligesom den bestemer ligheder og forskelle mellem ting eller begivenheder. Hvis hvedekonsumtionen, gennem nogle endnu ukendt mekanismer, hæmmer blodstrømmen til hjernen hos modtagelige personer, og som følge heraf forstyrrer hjernens udøvende funktioner, bør afståelse fra at indtage det betragtes som en rimelig forebyggende adfærd, forudsat at vi ønsker at bevare disse kritiske funktioner relateret til moral, kognition og social ansvarlighed. Man kan jo kun gisne om, hvor mange der på den baggrund er blevet diagnosticeret med alvorlige psykiske lidelser og andre adfærdsmæssige diagnoser, men som i virkeligheden kunne blive helt raske og normale på en glutenfri og sund diæt?

Kilder: Greenmed info:

[i] A De Santis, G Addolorato, A Romito, S Caputo, A Giordano, G Gambassi, C Taranto, R Manna, G Gasbarrini. Schizophrenic symptoms and SPECT abnormalities in a coeliac patient: regression after a gluten-free diet. J Intern Med. 1997 Nov ;242(5):421-3. PMID: 9408073

Ipe roxe er en potent sygdomshæmmer og meget meget mere

Hvis du ikke kender urten Ipe roxe også kaldet Pau d’Arco, så er den værd at lære bedre at kende. Den har mange sundhedsmæssige fordele og nærmest ingen bivirkninger. Den har bla. antiparasitiske, antimikrobielle, antivirale, antibakterielle, antisvampe og antiinflammatoriske egenskaber såvel som antioxidante, astringerende(sammentrækkende) og afførende virkninger. Traditionelt har Pau d’Arco været anvendt til behandling af sår, smerter, malaria og andre tropiske sygdomme. Men også sygdomme som colitis, åndedrætsinfektioner, feber og inflammation kan den hjælpe mod. Mange af dens fordele er relateret til dens blodrensende effekt og forbindelser, der hæmmer skadelige mikroorganismer. En af de naturlige ingredienser i Pau d’Arco er beta-lapachon, en potent katalysator for et molekyle kaldet NAD +. Ved at øge NAD + hjælper Pau d’Arco med at forbedre mitokondriel ATP-produktion – altså cellens energiproduktion. En anden stærk ingrediens i Pau d’Arco er quercetin, som er en naturlig antioxidant flavanol og antihistamin, der har vist sig at rense blodet og bekæmpe inflammation og virussygdomme.

Pau d’Arco er lavet af bark fra et stort stedsegrønt tropisk træ, der gror i regnskoven i Amazonas, Sydamerika og Latinamerika. Lokalbefolkningen bruger det som et antiparasitisk middel med mere. Det har som sagt også antimikrobielle, antivirale, antibakterielle, antifungale og antiinflammatoriske egenskaber såvel som antioxidante. De indfødte har brugt Pau d’Arco i mindst 1.500 år til alt fra behandling af sår, smerter og malaria og andre tropiske sygdomme. Mange af dens fordele hænger sammen med dens blodrensende evner og evnen til at hæmme skadelige mikroorganismer – herunder især svampe.

Quercetin er en god ingrediens i Pau d’Arco. Idet quercetin, er en antioxidant flavanol, der har vist sig at rense blodet og bekæmpe inflammation og virussygdomme. Det virker også som en naturlig antihistamin. Som kosttilskud kan quercetin anvendes til at forbedre kredsløbsdysfunktion, kronisk inflammation og høfeber. En række undersøgelser har også fremhævet quercetins evne til at forebygge og behandle både forkølelse og influenza. I en undersøgelse, der blev finansieret af U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), offentliggjort i 2008, blev dyr behandlet med quercetin påført en højpatogen H1N1 influenzavirus. Behandlingsgruppen der fik quercetin havde signifikant lavere sygelighed og dødelighed end placebogruppen. Quercetins stærke antivirale virkninger er blevet tilskrevet tre hovedmekanismer: En hæmning af virusets evne til at inficere celler, en hæmning af replikation af allerede inficerede celler, og reduktion af inficerede cellers modstand mod behandling med antiviral medicin.

Ipe roxe/ Pau D’Arco er med andre ord en all round helse booster, og du kan vælge at indtage den som enten: Tinktur, pulver i kapsel eller som te. Køb en der indeholder den indvendige del af barken: Tabebuia impetiginosa, det er den mest potente del af planten.

Bivirkninger er kun set ved overdosis – og der kan optræde kvalme og andre gener fra fordøjelseskanalen. Er dog ikke til børn, gravide og må ikke tages med blodfortyndende medicin. Spørg altid lægen om du må tage det, hvis du tager medicin.

Kilde :https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2018/04/02/pau-d-arco-benefits.aspx?utm_source=wnl&utm_medium=email&utm_content=art2&utm_campaign=20180412Z2&et_cid=DM199041&et_rid=272701184

Af Marie Louise Theill, Vitalzone.dk

Kiwi kan så meget

Husk din daglige kiwi – den er smækfuld af E vitamin, K og C vitamin samt gode antioxidanter. Den er faktisk så sund, at den bør spises dagligt og gerne med skræl – selvfølgelig økologisk.

Den indeholder både sunde carotenoider som beta-caroten og lutein, hvilket nedsætter risikoen for grå stær og virker kræfthæmmende. Kinesiske healere har kendt fordelene ved kiwi i århundreder. Faktisk bruger man i traditionel kinesisk medicin rødderne og frugterne af denne naturlige superfood til at helbrede mave, tarm og hepatitisvirusinfektioner. Kiwi kan især være god til at hjælpe med at hele en utæt tarm – leaky gut. Kiwifruens saft slukker tørsten godt og er en god hjælper for fordøjelsen takket være de sunde enzymer og den reducerer effektivt irritabilitet og betændelse i mave/tarm. Kiwi fremmer også peristaltikken – altså ordentlige tarmbevægelser. Forskning viser også, at kiwi lindrer symptomer på kronisk forstoppelse uden at have skadelige virkninger.

Desuden beskytter den mod bakterier – En undersøgelse viste, at kiwifrugter forhindrer væksten af ​​E. coli og Staphylococcus aureus plus tre andre almindelige svampearter.

Men den kan mere endnu – den sænker også de dårlige kolesterolniveauer – En undersøgelse viste at 2 til 3 kiwifrugter om dagen, sænkede triglyceridniveauet med 15 procent. Et andet klinisk forsøg med mandlige rygere viste, at de, der indtog tre kiwier om dagen i otte uger, havde signifikant reduceret blodtryk.

En tredje undersøgelse viste, at kiwifrugtsaft hævede plasmaantioxidantkapaciteten efter 30 minutter, med en virkning på op til 90 minutter. Disse undersøgelser viste også, at kiwifrugt syntes at fremme DNA-reparation.

En undersøgelse med unge kvinder med mild anæmi viste, at de, der indtog to kiwifrugter med jernberiget korn daglig, havde forbedret deres jernniveau betydeligt sammenlignet med dem, der spiste korn med banan. Kiwis C vitamin , carotenoider, lutein og zeaxanthinindhold anses for at være ansvarlige for dette formentlig, fordi det forbedrer optagelsen af jernet.

Kiwi forhindrer kræft i hvert fald i muse studier, idet kiwifrugtsaft forhindrede kræftceller i at vokse i kroppen. Øget immunitet – er en anden gevinst, idet kiwifrugtekstrakt forbedrede musenes immunitet mod kolera og difteri. Andre dyreforsøg viste, at kiwifrugtekstrakter havde anti-allergifremkaldende virkninger, hvilket gør den til en stærk kandidat til forebyggelse af allergiske reaktioner som astma og eksem.

Den er genial i smoothier og de fleste børn kan lide den – god appetit!

Af Marie Louise Theill Vitalzone.dk